کوفته-سبزی شیرازی ، طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی اصل ، آش هنگ
کشک بادمجان
تیر ۲۱, ۱۳۹۷

مواد لازم برای تهیه کوفته سبزی شیرازی:

پیاز یا پیاز داغ آماده

لپه یا نخود (مااز نخود استفاده میکنیم) 300 گرم

برنج نیم دانه (ترجیحا طارم یا کامفیروزی)یک کیلو یا 5 لیوان

گوشت چرخ شده بصورت اختیاری نیم کیلو

سبزی مخصوص کوفته شامل: تره، جعفری، ترخون، شوید، ریحون یک کیلو

مواد وسطش شامل: کشمش، آلوبخارا، پیازداغ و گردو به مقدار لازم

ادویه شامل: نمک 2 قاشق چای خوری، فلفل سیاه یا قرمز نصف قاشق چای خوری، زردچوبه2 قاشق چایخوری

کوفته سبزی شیرازی اصل
طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی
کوفته سبزی شیرازی

در این پست قصد داریم که طرز تهیه کامل و اصولی کوفته سبزی شیرازی و کاملا خونگی را بهتون آموزش بدهیم. کوفته سبزی با اینکه یک غذای سخت با فوت و فن خاص به خودش هست بخصوص اینکه از هم وا نروند، خوب بپزند و وسط شون سفت نباشد اما اگه طبق اصول و دستور زیر عمل کنید مطمن باشید، می توانید بهترین کوفته را بپزید و درست کردنش براتون بسیار لذت بخش می شود پس برای درست کردن کوفته حتی اگه یکبار از هم وا رفت و خراب شد اصلا نامید نشید و نترسید دوباره سعی کنید کوفته درست کنید و با چندبار خطا و اشتباه تمام قلق، فوت و فن های کوفته بدست تون میاد و به مرحله استادی می رسید. برای شیرازی های عزیز هم یک پیشنهاد ویژه دارم در صورتی که وقت ندارید و دوست دارید به صورت آماده کوفته سبزی سفارش آنلاین بدهید و خرید کنید بخصوص برای مراسم خاص آرمه داری، حتما یکبار هم که شده این غذایی خوشمزه خونگی، با ارزش غذایی بالا و سالم را از فروشگاه پزندگی هنگ امتحان کنید تا مشتری همیشگی ما بشوید. ما بصورت آنلاین سفارشات شما را پذیرش و به در کمترین زمان بصورت کاملا تازه و داغ به آدرس تون ارسال میکنیم.

 

مرحله آماده کردن مواد کوفته سبزی شیرازی:

 

در ابتدا نخود یا لپه را از شب قبل خیسانده تا نفخ آن گرفته شود. و حتما سعی کنید حداقل 3 بار آب نخود را عوض کنید.

 برنج نیم دانه را از 2 ساعت قبل خیس کنید.

سبزی را پاک کرده، بشوید و در صافی بگذارید تا آب سبزی کاملا گرفته شود سپس بصورت درشت از وسط سبزی را خرده کنید نیازی نسیت سبزی را ریز خرد کنید، چون در مرحله بعد قرار هست با سایر مواد به داخل گوشت چرخی بریزید.

برنج و لپه را نیز در صافی بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود.در این مرحله مهمترین نکته که باید بهش توجه کنید اینکه حتما برنج، سبزی و نخود زمانی که در آبکش یا صافی می ریزید باید حتما آب اضافی شان گرفته شود.

در این فاصله، پیاز داغ بگیرید به این صورت که پیازها را بصورت خلالی خرد کرده و در ماهیتابه ای با روغن سرخ کنید تا به حالت طلایی درآید. برای اینکه پیاز داغ برشته، خشک و رنگ طلایی داشته باشد پیازها رو بعد از طلایی شدند و خاموش کردن شعله، روی یک سبد سیمی توری مانند پهن کنید.اینطوری روغن اضافه اش هم گرفته می شود.

سپس همه مواد لپه، برنج نیم دانه، سبزی و گوشت را باهم مخلوط کنید و در داخل چرخ گوشت، چرخ کنید.اگه دوبار چرخ کنید عالیه چون مواد ریزتر میشوند.

 بعد از چرخ کردن مواد، ادویه از جمله: نمک، فلفل، زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و همه مواد را به مدت 5 الی 10 دقیقه ورز بدهید تا حالت چسبندگی و همگنی پیدا کنند. سپس از مواد کوفته به اندازه یک پرتقال بردارید و پیاز داغ، گردو، کشمش یا آلوبخارا وسط کوفته بزارید و دوباره اون را بصورت گلوله توپی در آورید طوری که مواد داخل کوفته کاملا پوشیده شده باشد و هیچ درزی نداشه باشند.

نکته: قبل از گرد کردن کوفته، یه مقدار از مواد کوفته را گرد نکنید و بعنوان آش کوفته نگهدارید.

 

آماده کردن آش کوفته سبزی شیرازی:

قبل از شروع به گرد کردن کوفته ها مقداری آب را در یک قابلمه بریزید و آن را روی شعله بگذارید تا به جوش آید.آب کوفته ها باید درحدی باشد که روی کوفته ها را بپوشاند. چون کوفته آب زیادی را به خودش جذب میکند پس از زیاد بودن آب نترسید.

در این مرحله باید آش کوفته آماده کنید به این صورت که زمانی آب جوش آمد مقداری پیاز داغ، روغن، نمک و خیلی کم زردچوبه به آب اضافه کنید و سپس آن مواد کوفته که قبل از گرد کردن کوفته کنار گذاشتین بعنوان آش کوفته اضافه کنید.

 بعد زمانیکه وسط قابلمه در حال قل خوردن هست،  بصورت امتحانی یه کوفته را داخل آش بندازید اگر از هم باز نشد بقیه کوفته ها را به آرامی داخل قابلمه بزارید. در مرحله گذاشتن کوفته ها به داخل آش توجه داشته باشید که حرارت باید زیاد باشد و وسط قابلمه در حال قل خوردن باشد و از جوش نیفتد، تا کوفته ها خودشون رو بگیرن بعد از 20 دقیقه جوشیدن به این حالت،درب باز بودن قابلمه، حرارت را کم کنید درب قابلمه را بزارید به مدت 1 الی 2 ساعت خوب بپزد و جا بیفتد. بعد از 2 ساعت کوفته آماده هست و میتوانید با پیاز داغ تزیین کنید و نوش جان کنید. اما برای اینکه مطمن شوید وسط کوفته پخته هست یکی از کوفته ها را بردارید و با قاشق از وسط نصف و تستش کنید.

در این مرحله در صورتی که ترخون خشک یا تازه داشته باشد، یه مقداری به آش بپاشید، طعم و عطر فوق العاده ای به آش می دهد.

 فوت و فن های کوفته سبزی شیرازی:

1-کوفته نباید آنقدر سفت باشد که با چاقو اونو برش بزنید، نباید هم آنقدر شل و وا برود که آش شود.

2-اگر زمانی که کوفته ای که برای تست داخل آش گذاشتین  وا رفت می توانید 2 قاشق غذا خوردی آرد گندم بزنید.البته این مقدار بستگی به میزان شل بودن کوفته بستگی دارد و بصورت چشمی می توانید تشخیص بدهید که چقدر آرد باید بزنید مواظب باشید زیاد نزنید که کوفته سفت شود.

3-اگر زمان ورز دادن متوجه شدین که مواد خیلی سفت هستند میتوانید مقداری خیلی کمی روغن به مواد اضافه کنید و ورز دهید. مواد کوفته طوری باید باشد که به کف دست نچسبد

4-اگر تمام مراحل را با دقت انجام داده باشید و سبزی رطوبت نداشته باشد همین طور حبوبات و برنج بدون آب باشد و خوب ورز داده و گرد کرده باشید کوفته از هم وا نمی رود.

5-نکته اگر مقدار سبزی بیشتر از برنج باشد و سبزی آب داشته باشد کوفته از هم وا می رود و می تواند دلیل باز شدن کوفته سبزی باشد.

6-اگر مقدار برنج بیش از حد باشد کوفته سبزی خیلی سفت می شود بنابراین رعایت میزان دقیق مواد نقش کلیدی در درست کردن کوفته دارد.

 

فروشگاه آنلاین آش هنگ

اولین فروشگاه آش آنلاین
در شیراز


در کوتاه ترین زمان آش گرم و تازه را درب منزل خود دریافت کنید.


ثبت سفارش